Sinds 1 oktober wordt er een speciale brochure verstrekt aan klanten die een notaris bezoeken. Dit kan zowel op papier als digitaal. In deze brochure, ‘Spelregels voor notaris en consument’, is een aantal spelregels opgesteld door de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis, samen met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Hier dienen alle notarissen zich aan te houden.
Bij het aangaan van een overeenkomst hoort de notaris duidelijk aan te geven wat de kosten zullen zijn voor zijn werkzaamheden. Hierbij moet hij ook vermelden of het gaat om een vast tarief, of dat het afhankelijk is van de hoeveelheid uren die hij aan de zaak zal besteden. Mochten deze kosten hoger uit blijken te vallen, dan is de notaris verplicht de klant hierop attent te maken. Daar komt bij dat de notaris een gestructureerde factuur moet opsturen, opdat de consument duidelijk inzicht krijgt in de gemaakte afspraken.
Klachten
Als er complicaties ontstaan tussen consument en notaris die onderling niet opgelost kunnen worden, kan de consument deze klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Notariaat. Dit kan gebeuren wanneer het gaat om bedragen onder de 10.000 euro. Gaat het om een hoger bedrag, dan moet de rechter er aan te pas komen. Consumenten kunnen ook klagen bij de tuchtrechter, over de manier waarop de notaris handelt. De tuchtrechter is niet bevoegd om de notaris te veroordelen tot het vereffenen van een bepaald geldbedrag. Wel kan hij de notaris waarschuwen, of zelf schorsen.
Ben je op zoek naar een notaris? DeGoedkoopsteNotaris.nl kan je hiermee helpen. Middel de notaris vergelijker vind je gemakkelijk de goedkoopste notaris bij jou in de buurt.