Wil jij een stuk grond kopen? Bijvoorbeeld een stuk perceel van de gemeente zodat je een grotere tuin krijgt. Of wil je juist een stuk grond verkopen? Bijvoorbeeld een deel van je tuin aan de buurman. Om de (ver)koop van een stuk grond officieel te maken heb je een notaris nodig die een leveringsakte voor je opmaakt. Maar wat zijn daar de kosten van?
Wat is een leveringsakte?
Een stuk grond wordt in juridische termen ‘onroerend goed’ genoemd. Om onroerend goed van de verkoper op de koper over te laten gaan is een leveringsakte nodig. Een leveringsakte wordt ook wel een transport- of een overdrachtsakte genoemd en wordt opgemaakt door een notaris. Een leveringsakte is alleen rechtsgeldig als hij is opgesteld door een notaris en door zowel de kopende als verkopende partij is ondertekend. Vervolgens moet de akte worden ingeschreven in het kadaster. Op dat moment is de verkoop officieel.
Wat kost de (ver)koop van een stuk grond?
Een notaris rekent voor het in orde maken en inschrijven van de leveringsakte bepaalde kosten. Verder bevat de rekening van de notaris ‘kosten voor derden’ die door de notaris afgedragen worden. De kosten van de notaris zelf verschillen per notariskantoor omdat notarissen zelf hun tarieven kunnen bepalen. Op DeGoedkoopsteNotaris kan je de tarieven van verschillende notarissen vergelijken zodat je veel geld kunt besparen. Naast de kosten voor de notaris moet er ook overdrachtsbelasting betaald worden. Houd hier rekening mee als je van plan bent om een stuk grond te kopen.