Met een akte van verdeling regelt u dat u juridisch de eigenaar wordt van onroerend goed (een woning of ander gebouw, schip of stuk grond) na een scheiding, bij een erfenis of het overdragen van een (zakelijk) aandeel. Met de verdelingsakte wordt het onroerend goed op naam van de nieuwe eigenaar gezet. Het laten opstellen van de akte van verdeling een notaris is daarbij zelfs verplicht. DeGoedkoopsteNotaris.nl vertelt u meer over deze verdelingsakte en geeft u een overzicht van de notaristarieven voor het opstellen van een akte van verdeling.
Een akte van verdeling is een juridisch document dat wordt opgesteld voor de verdeling van onroerend goed, oftewel een woning, gebouw, schip of een stuk grond. Het is een akte die het overdragen van een gedeeld eigendom naar één persoon vastlegt. Het doel van deze notariële akte is om de eigendomsrechten en belangen van de betrokken partijen op een eerlijke manier te verdelen.
Het laten opstellen van een akte van verdeling is noodzakelijk als u uit elkaar gaat met uw partner en jullie samen een koopwoning bezitten die een van jullie wil houden. Met de akte van verdeling zetten jullie de woning op naam van de partner die het huis houdt, vanaf dat moment is de andere partij geen eigenaar meer én niet meer verantwoordelijk voor de hypotheek. Ook als u te maken krijgt met een nalatenschap waarin de woning onderdeel is van de erfenis, is een akte van verdeling nodig als een van de erfgenamen het huis in bezit wil krijgen.
In een akte van verdeling staan de gegevens van de eigenaren, informatie over rechten (eigendom en erfpacht) en de voorwaarden van de verdeling van het onroerend goed. Bij een scheiding zijn dat de ex-partners en de verdeling van hun huis en wie daar nu de eigenaar van is. In het geval van een erfenis zijn dat de erfgenamen en de verdeling van het geërfde huis en op wiens naam dat nu staat.
In sommige gevallen is het verplicht om een akte van verdeling bij een scheiding of erfenis op te laten maken. Daarover vertellen we u hieronder per situatie meer. Het opstellen van een akte van verdeling, moet u altijd laten doen door een notaris.
Als jullie gaan scheiden en samen een koophuis als eigendom hebben, dan is het verplicht om een akte van verdeling op te stellen in het geval u of uw ex-partner de woning wil houden. Met de akte van verdeling wordt het huis op één naam gezet. Na het ondertekenen van de verdelingsakte, wordt deze ingeschreven bij het Kadaster. Daarna staat de woning op de nieuwe naam en daarmee is de vertrekkende partner ook niet meer verantwoordelijk voor de hypotheekschuld. U leest hier meer over de hypotheek na een scheiding.
Wanneer is de woning jullie gezamenlijk eigendom?
U heeft een akte van verdeling nodig voor de erfenis als er onroerend goed in de erfenis zit, bijvoorbeeld de woning, en de erfgenamen dit in bezit willen laten komen van één erfgenaam. In dit geval is de akte van verdeling verplicht. In de akte van verdeling wordt opgenomen wie de erfgenamen zijn, wat de inhoud van een eventueel testament is en wat de verdeling, omvang en boedel van de nalatenschap zijn.
Bij scheiden is een akte van verdeling dus alleen nodig om een woning op naam van een van de partners te zetten. Is de woning al alleen het bezit van één van jullie, dan is er geen akte van verdeling nodig. En staat de woning op naam van jullie allebei, maar verkopen jullie het huis? Ook dan is de verklaring niet nodig. Voor andere zaken rondom de scheiding hebben jullie geen akte van verdeling nodig: voor de verdeling van jullie gemeenschappelijke goederen, denk aan de auto, meubels en andere inboedel, stelt u namelijk een echtscheidingsconvenant of een onderhandse overeenkomst op. En voor de verdeling van jullie gezamenlijke bezittingen en schulden hanteren jullie de voorwaarden waaronder jullie getrouwd of geregistreerd partners zijn, of wat jullie hebben laten opstellen in jullie samenlevingscontract.
Ook wanneer een woning onder een erfenis valt en de erfgenamen de woning besluiten te verkopen, is er geen akte van verdeling nodig.
De kosten voor een akte van verdeling variëren van net iets boven de € 1.000 tot rond de € 2.500. Dit verschil wordt veroorzaakt door meerdere factoren, zoals de complexiteit van de zaak, de locatie, de betrokken partijen en de notaristarieven. De kosten voor het bij de notaris opstellen van de akte van verdeling zijn niet aftrekbaar. Naast de kosten voor de notaris, zijn er ook soms nog administratieve kosten, zoals voor het indienen van de akte bij de juiste instanties, zoals de rechtbank, en kadasterkosten. Daarnaast komen er bij een scheiding nog andere kosten kijken. In de wet is niets vastgelegd over wie de kosten betaalt voor de akte van verdeling, dat moeten jullie samen afspreken.
De akte van verdeling moet u altijd laten opstellen bij een notaris. Na ondertekening wordt het document geregistreerd bij het Kadaster, zodat het officieel wordt erkend.
U mag zelf kiezen naar welke notaris u gaat. Dat kan een notaris om de hoek zijn, maar ook een notaris iets verder weg. Handig om daarnaar te kijken, want omdat notarissen zelf hun tarieven mogen bepalen zitten er flinke verschillen tussen. Vergelijk notaristarieven voor het opstellen van de akte van verdeling om te ontdekken waar u voordelig uit bent. Via ons vraagt u gratis en direct meerdere offertes op bij verschillende notarissen.
Het opvragen van bestaande aktes van verdeling voor woningen, gebouwen, schepen en stukken grond, kunt u doen bij het Kadaster. Deze zaken worden ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Andere zaken waarvoor een akte van verdeling wordt opgesteld, worden niet ingeschreven en zijn dus ook niet op te vragen. Aan het opvragen van de akte van verdeling zijn kosten verbonden.
Bekijk notaristarieven akte van verdeling »We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!