vinkje Ontvang 4 offertes vinkje 20+ jaar ervaring vinkje Bespaar op notariskosten

Huis & Hypotheek

Akte van levering

Leestijd
4 minuten

Categorie
Huis & Hypotheek

Zoek Notarissen »

Als u een huis koopt, dan heeft u een akte van levering nodig. Deze akte laat u als koper opstellen bij een notaris. Na het ondertekenen van deze leveringsakte en de inschrijving in het Kadaster, die de notaris direct daarna doet, wordt de woning het eigendom van de nieuwe koper. De akte van levering wordt ondertekend door de koper, de verkoper en de notaris. Wij vertellen u meer over de leveringsakte.

Wat is een leveringsakte?

De leveringsakte is een notariële akte die een woning op naam van de nieuwe eigenaar zet. De leveringsakte is onderdeel van de kosten koper en wordt ook wel een koopakte, eigendomsakte of transportakte genoemd. De leveringsakte is niet hetzelfde als een koopovereenkomst, maar uw koopovereenkomst moet wel goedgekeurd zijn door een notaris voordat deze een leveringsakte voor u kan opstellen.

Wat staat er in een leveringsakte?

In de leveringsakte staan alle afspraken tussen de koper en verkoper zoals die in de koopovereenkomst staan. In de leveringsakte staan:

  • de kadastrale gegevens van het perceel en op wiens naam het staat;
  • de titel van de overdracht;
  • eventueel de naam van een gevolmachtigde;
  • de beschikkingsbevoegdheid van de koper;
  • de koopovereenkomst met daarbij de overeengekomen koopprijs;
  • de overdrachtsbelasting en vestiging-/leveringshandeling;
  • de volmacht hypothecaire inschrijvingen;
  • de ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst;
  • de erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen en/of bijzondere bepalingen die op de woning rusten.

Wat kost een leveringsakte?

De kosten voor een akte van levering liggen minimaal op € 500, maar sommige notarissen vragen meer dan € 900 voor het opstellen van deze akte. Bekijk de actuele notaristarieven voor het opstellen van een leveringsakte.

Wie betaalt de leveringsakte?

Als koper betaalt u de notariskosten voor de leveringsakte. Wel is er een uitzondering: als u een woning koopt die vrij op naam staat, dan is de verkoper verantwoordelijk voor de leveringsakte. Dat is vaak het geval bij nieuwbouwwoningen. De projectontwikkelaar neemt dan de overdrachtsbelasting en het aanvragen van en de kosten voor de akte van levering dan voor zijn rekening.

Wanneer leveringsakte tekenen?

Nadat een makelaar de koopovereenkomst heeft opgesteld,* controleert de notaris deze. Beoordeelt de notaris de koopovereenkomst als in orde, dan maakt de notaris een leveringsakte op. De afspraken die in de (voorlopige) koopovereenkomst staan, komen namelijk in de leveringsakte terug. Pas als aan alle afspraken uit het koopcontract is voldaan en de drie dagen wettelijke bedenktijd voorbij zijn, mag de leveringsakte worden ondergetekend.

*Overal in Nederland maakt de makelaar deze koopovereenkomst op behalve in Amsterdam, daar neemt de notaris die taak op zich.

Wat is het verschil tussen een hypotheekakte en leveringsakte?

U heeft een hypotheekakte en leveringsakte allebei nodig als u een huis koopt en daarvoor een hypotheek afsluit. U kunt de hypotheek- en leveringsakte dan ook voor een totaalprijs laten opstellen bij één notaris. Wel zijn het twee totaal verschillende aktes. De hypotheekakte heeft u namelijk nodig als u een hypotheek afsluit; hiermee krijgt de hypotheekverstrekker de zekerheid dat deze zijn geld terugkrijgt. De leveringsakte is er om de woning op naam van de nieuwe eigenaar te zetten.

Akte van levering opvragen

Bent u uw akte van levering kwijt en heeft u deze nodig, bijvoorbeeld voor de verkoop of taxatie van uw woning? U kunt een kopie van de leveringsakte opvragen bij de notaris waarbij u de akte hebt laten opstellen óf bij het Kadaster. Ook als u wilt weten wat er vaststaat in de leveringsakte van een woning die niet uw woning is, kunt u een kopie aanvragen bij het Kadaster. U betaalt hier bij het Kadaster zo’n € 19 voor.

Akte van levering aftrekbaar?

De kosten voor de leveringsakte zijn niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting. De kosten voor het opstellen van de hypotheekakte zijn dat wel.

Leveringsakte notaris

Heeft u een leveringsakte nodig? Op deGoedkoopsteNotaris.nl kunt u de notarissen vergelijken op basis van prijs en kwaliteit. Wij laten u notaristarieven zien van de notarissen in de buurt die hun tarieven met ons delen. Vergelijk de notaristarieven voor het opstellen van een leveringsakte en vraag gratis offertes aan bij de notarissen van uw keuze. Hierdoor kunt u besparen op de kosten voor de leveringsakte. Bekijk notaristarieven leveringsakte »