Op onze website vergelijkt u notaristarieven van verschillende notarissen bij u in de buurt vraagt u bij meerdere notarissen gratis een offerte aan.. In de offerte van de notaris staan verschillende bedragen vermeld. Voor het opmaken van de akten rekent de notaris een honorarium en verschotten of te wel bijkomende kosten. Deze worden apart genoemd op de offerte en de factuur. Om u meer inzicht te geven in de opbouw van het tarief, leggen we u onderstaande begrippen uit.
Het honorarium van de notaris is de financiële vergoeding voor zijn/haar notariële werkzaamheden. Dit is het geld dat de notaris verdient met deze akte. Hieruit betaalt hij het kantoor, de medewerkers en zichzelf.
Om de notariële akten goed te kunnen maken maakt de notaris kosten bij derden. Denk aan kosten voor inzage in registers en voor het opvragen van uittreksels. Deze kosten worden door de notaris aan u doorberekend. Dat gebeurt 1 op 1, dus zonder dat de notaris daarop winst maakt.
Gaat u een huis kopen en vraagt u bij de notaris een offerte op voor een hypotheek- en leveringsakte? Op de offerte staan dan ook de inschrijvingskosten voor het Kadaster, waar de hypotheek en leveringsakte verplicht moeten worden ingeschreven. Het Kadaster registreert vastgoed in Nederland. Pas na inschrijving in het Kadaster komen de grond en het huis op uw naam te staan.
Akten waarbij inschrijvingskosten Kadaster nodig zijn:
De (digitale) inschrijvingskosten van het Kadaster bedragen in 2024 € 94,50 . Kunnen de akten niet digitaal ingeschreven worden dan bedraagt de inschrijving € 165,- (2024).
Voordat de notaris de inschrijving in het Kadaster voltooit, zoekt hij eerst het een en ander voor u uit. Is de verkoper wel de eigenaar van de woning. Heeft deze wel het recht om de woning te verkopen? Voor dit onderzoek rekent de notaris recherchekosten. Deze kosten verschillen per akte en per gemeente en variëren tussen de € 20,- en € 60,-
In het Centraal Testamentenregister (CTR) worden alle documenten met betrekking tot het nalatenschap opgeslagen. Alle notarissen kunnen in dit register de documenten terugvinden. De hoogte van de inschrijvingskosten verschilt per akte. Wilt u als nabestaande weten of er een testament is opgemaakt, dan kunt u contact opnemen met het CTR. De volgende akten worden hier geregistreerd:
Wanneer u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, wordt dit geregistreerd in het Huwelijksgoederenregister. In het Huwelijksgoederenregister worden alle afspraken en informatie met betrekking tot het partnerschap of huwelijk bewaard. Iedereen kan in dit register opzoeken wie er met wie een partnerschap of huwelijk heeft.
De inschrijvingskosten van het Huwelijksgoederenregister bedragen in 2024 € 232,00
Wanneer u een BV of een vereniging of stichting gaat oprichten, moet deze worden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De notaris schrijft, nadat hij de akte heeft opgesteld, uw onderneming in bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor rekent de Kamer van Koophandel voor de digitale inschrijving € 7,50, die u bij de notaris dient te betalen.
Let op: U ontvangt daarnaast van de Kamer van Koophandel achteraf ook nog een rekening, deze bedraagt in 2024 € 80,10 en wordt niet verrekend via de notaris.
Over het honorarium, (enkele) inschrijvingskosten en de administratiekosten wordt btw gerekend. De btw is 21% in 2024.
Notarissen bepalen zelf hun honorarium. Door te vergelijken kunt u veel geld besparen. Vergelijk snel en eenvoudig de tarieven op DeGoedkoopsteNotaris.nl en vraag bij meerdere notarissen een offerte op.
We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!