Bij het vergelijken van kosten van de notaris en op de offerte van de notaris voor een hypotheek en leveringsakte worden ook de kosten van het kadaster opgegeven. Deze kosten betaalt u namelijk via de notaris. Het Kadaster rekent kosten voor het door de notaris verplicht moeten inschrijven van akten bij het Kadaster.
Het bedrag wat het Kadaster rekent in 2024 is € 94,50 voor een digitale inschrijving óf € 165,00 voor een reguliere inschrijving.
In veel gevallen geven de notarissen het lagere tarief op in de offerte.
Wanneer krijgt u ook daadwerkelijk het lagere tarief doorberekend?
De meeste notariskantoren werken tegenwoordig met het KIK systeem (ongeveer 90% van de notarissen). Deze kosten van het Kadaster worden door de notaris doorbetaald aan het Kadaster. Nog niet iedere (hypotheek) akte kan echter via KIK worden opgesteld.
De banken waarvoor dit nu wel mogelijk is zijn;
ABP, Aegon, ABN-AMRO (incl. Florius en MoneYou) , Argenta, ASR Levensverzekering, ING, Lloyds, MUNT, Nationale-Nederlanden, Obvion, Rabobank, Syntrus Achmea, Vista Hypotheken, Volksbank (handelend onder de naam BLG, SNS en Regiobank), Triodos, Credo, IQWoon, Robuust, WoonNu, Achmea, Allianz, HOLLAND WOONT, Clarian Wonen, Centraal Beheer, Hypotrust.
KIK inschrijven van een leveringsakte is onder meer niet mogelijk in de volgende gevallen.
Als slechts één van de gevallen als hierboven van toepassing is bent u € 70,50 meer verschuldigd.
Vraag uw notaris of de hypotheekakte en of levering via KIK kunnen worden ingeschreven.
Bekijk notaristarieven hypotheek en leveringsakte »We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!