Stel uw vraag 088 24 24 611
Open van 09:00 tot 17:30
vinkje Ontvang 4 offertes vinkje 20+ jaar ervaring vinkje Bespaar op notariskosten

Huis & Hypotheek

Legalisatie handtekening

Leestijd
3 minuten

Categorie
Huis & Hypotheek

Zoek Notarissen »

Instanties die voor u aan de slag gaan met officiële documenten, formulieren of aktes vragen soms om een legalisatie van uw handtekening. Om aan te tonen dat u werkelijk degene bent die de handtekening zet en dat die overeenkomt met de handtekening op uw identiteitsbewijs, ondertekent u het document onder het toeziend oog van een notaris en vergelijkt deze de handtekeningen. Is alles in orde, dan zet de notaris een stempel op uw document ter legalisatie. Het legaliseren van een handtekening laat u voor elk document opnieuw doen wanneer dat vereist is.

Waarom legalisatie handtekening?

Soms is het nodig om te bewijzen dat u echt degene bent die een handtekening heeft gezet, omdat organisaties of bedrijven zeker willen weten dat zij te maken hebben met degene die toestemming geeft voor dat waar zij in naam van deze persoon mee aan de slag gaan.

Wanneer is legalisatie handtekening nodig?

  • Voor sommige documenten is een legalisatie vereist, zoals het geldig laten verklaren van diploma’s die in het buitenland zijn behaald of het ondertekenen van een verklaring van erfrecht.
  • Als u iemand wilt volmachten uw medische en/of financiële zaken te regelen.
  • Als bedrijven of organisaties hierom vragen.

Legalisatie handtekening notaris

Voor het legaliseren van een handtekening gaat u naar de notaris. De meeste notarissen bieden deze dienst aan. U zet in het bijzijn van de notaris een handtekening op het document dat u wilt ondertekenen en waarvoor u uw handtekening moet legaliseren. Uiteraard moet u ook een Nederlands legitimatiebewijs meenemen. Is alles in orde, dan legaliseert de notaris de handtekening en verklaart met een stempel op het document dat het document is gecertificeerd en gelegaliseerd is aan u.

Kosten legalisatie handtekening notaris

Het legaliseren van uw handtekening bij de notaris is niet gratis. Wat kost het legaliseren van uw handtekening bij de notaris? Bij ons op de website liggen de prijzen voor handtekeninglegalisatie tussen de € 50 en de € 200. Vergelijk de actuele notaristarieven voor het legaliseren van uw handtekening.

Legalisatie handtekening gemeente

In de meeste gevallen moet u naar een notaris voor het legaliseren van uw handtekening. Wel zijn er een aantal gevallen waarin u ook naar de gemeente kunt, waar een gemeenteambtenaar uw handtekening dan legaliseert. De kosten voor het legaliseren van een handtekening verschillen per gemeente, maar zijn vaak wel lager dan bij een notaris.

Legalisatie handtekening buitenland

Als u in het buitenland bent, de Nederlandse nationaliteit heeft en het niet gaat om het legaliseren van een handtekening voor een notariële akte, dan kunt u waarschijnlijk ook naar de Nederlandse ambassade of het consulaat-generaal voor het legaliseren van uw handtekening. Weet u niet zeker of u bij de ambassade of het consulaat-generaal terecht kunt of dat u naar een notaris moet? Controleer het door de ambassade of het consulaat-generaal een scan van uw document op te sturen. Vraag bij de instantie die het document nodig heeft na of een handtekening van de ambassade of consulaat-generaal voldoende is.

Notarissen vergelijken voor legalisatie handtekening bij DeGoedkoopsteNotaris.nl

Bij ons vergelijkt u de tarieven van notarissen die de prijzen voor hun aktes via ons delen. Zoekt u een notaris voor het legaliseren van uw handtekening in de omgeving van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Almere of een andere stad of dorp in Nederland? Geef het aan in onze vergelijker, vertel hoe ver u om uw stad of dorp wilt zoeken en wij geven u een overzicht van de tarieven van de notarissen in die omgeving. Bekijk hier wat notarissen op dit moment rekenen voor het legaliseren van een handtekening.

Gratis offertes aanvragen »