Gaat u een nieuwe woning kopen? Gefeliciteerd! Nu moet u alleen nog even naar de notaris. Bent u benieuwd wat de notariskosten zijn voor de aankoop van uw nieuwe huis? En waarvoor die kosten (kosten voor de hypotheekakte en kosten koper) eigenlijk worden gemaakt? Hieronder zullen we u het een en ander uitleggen over de notariskosten die men maakt bij de aankoop van een huis.
Wanneer u een huis koopt heeft u doorgaans een hypotheekakte en een leveringsakte nodig. Deze combinatie van aktes wordt ook wel ‘hypotheek en levering’ genoemd. Dit zijn de aktes waarin uw hypotheek wordt vastgelegd (de hypotheekakte) en waarin de overdracht van het huis plaatsvind (de leveringsakte). Na het ondertekenen van deze aktes (onder meer het koopcontract) is het huis van u met de juiste inschrijving in het kadaster.
Bij de koop van een huis wordt er altijd gebruik gemaakt van een koopovereenkomst. Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar. In sommige gevallen moet de koopovereenkomst echter worden opgesteld door de notaris. Bijvoorbeeld wanneer u een huis koopt in Amsterdam. Buiten Amsterdam is het opstellen van een koopovereenkomst bij de notaris niet verplicht.
Doorgaans heeft u voor de koop van een huis dus alleen een hypotheek en leveringsakte nodig. De kosten kunnen uiteen lopen van ongeveer 700 tot 2.000 euro. U kunt dus veel geld besparen door goed de tarieven te vergelijken, met name de kosten koper en kosten voor de notaris.
Notarissen zijn namelijk vrij om te vragen voor hun dienstverlening wat ze willen. Daardoor kan het zijn dat de ene notaris een stuk duurder is voor het opstellen van een hypotheek en leveringsakte. ‘Is die goedkope notaris dan ook slechter?’ is een veelgehoorde vraag, vooral wanneer men kijkt naar de kosten koper en tarieven voor het kopen van een huis. Nee, dat hoeft zeker niet. De tarieven voor een notaris kunnen variëren, en hogere kosten betekenen niet noodzakelijk betere kwaliteit. Een goedkope notaris kan bijvoorbeeld in een minder groot pand zitten of misschien gewone koffie schenken in plaats van een cappuccino, wat kan weerspiegelen in lagere kosten voor de notaris.
U kunt daarom gratis en vrijblijvend offertes opvragen op DeGoedkoopsteNotaris.nl. Zo kunt u makkelijk een goedkope notaris bij u in de buurt vinden. Zeker weten dat u een goede notaris hebt? Check dan de beoordelingen over deze notaris van andere gebruikers, inclusief hun ervaringen met de kosten voor de notaris.
Alleen de notariskosten omtrent het verkrijgen van een hypotheek zijn via de Inkomstenbelasting af te trekken. Je mag als particulier de volgende kosten aftrekken: de inschrijvingskosten voor de hypotheekakte bij het Kadaster en de kosten van een notaris die je hebt betaald voor het opstellen van de hypotheekakte.
Veel mensen vragen zich af of ze nog gewoon naar de notaris kunnen in tijden van corona. De notaris is benoemd tot vitaal beroep, wat betekent dat de notariskantoren openblijven. Als u een huis wilt kopen kan dit dus gewoon doorgaan. Neem hierbij wel het advies van de Rijksoverheid (RIVM) in acht: blijf zoveel mogelijk thuis en vermijd contact. Als uw afspraak nog even kan wachten, heeft dit de voorkeur.
De verkoop zal iets anders gaan dan normaal. De makelaar en de verkoper hoeven niet meer naar het notariskantoor te komen voor de overdracht. In plaats hiervan wordt gebruik gemaakt van volmachten van hun kant. Zo hoeft alleen de koper naar het kantoor te komen om te tekenen. Zo wordt zo veel mogelijk contact beperkt. Ook zal een deel van het proces zal via de telefoon of online plaatsvinden, bijvoorbeeld door middel van Skype, Facetime of Watsapp bellen. Voor het tekenen van de akte moet u gewoon naar het kantoor komen. De notariskantoren volgen de maatregelen rondom corona en zijn ingericht volgens de RIVM richtlijnen. Bent u niet in staat naar het kantoor toe te komen, neem dan contact op met uw notaris. Een huis kopen tijdens corona
Gratis offertes aanvragen »We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!